Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Svalan
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1860
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 129
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa - -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 25/- -
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1860-06 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Svalan till Ångslupsbolaget Örnen, Stockholm.
  1860-06-05 Insatt i trafik på traden Stockholm - Mölna (Lidingö) - Skuru (Nacka).
  1860-07-05 Inhyrd tillsammans med s/s Falken av Strömsholms kanalbolag för invigningen av Strömsholms kanal. Vid invigningen åker kung Carl XV med Svalan från Strömsholm, över sjön Freden, till Ramnäs där man övernattar.
  1860-07-06 Invigningsresan från Ramnäs startar kl. 08.00 och senare samma dag är man framme i Smedjebacken.
  1860-07-07 Återresa från Smedjebacken mot Strömsholm. Denna resa åker kungen med s/s Falken.
  1861 Ångslupsbolaget Örnen byter namn till Ångslupsbolaget Phoenix.
  1861-07-28 Flyttad till traden Stockholm - Blockhustullen - Skuru - Duvnäs - Lännersta - Bo.
  1863 Ångslupsbolaget Phoenix köps av Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1865 Såld.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Örnen
Tillbaka till Ångslupsbolaget Phoenix
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.