Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Thomas Telford
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1838
  Varv Hammarstens varv, Norrköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,29 meter 25,29 meter
  Största bredd 3,85 meter 3,85 meter
  Djupgående 1,92 meter 1,92 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Motala ångmaskin 2 x Motala ångmaskin
  Effekt 144 hk, 105 kW 144 hk, 105 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1838-06 Levererad av Hammarstens varv som Thomas Telford till Ångbåts Bolaget Stockholm - Göteborg, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Göteborg via Göta kanal.
  1838-07-31 Premiärtur från Stockholm mot Göteborg med avgång från Riddarholmshamnen kl. 05.00.
  1854 Ny ångpanna installeras.
  1857-10-07 Går sista turen för året från Göteborg till Stockholm. Läggs sedan upp vid Djurgårdsvarvet, Stockholm. Annonseras til salu i dagstidningarna.
  1859-01-25 Annonseras för sista gången till salu i Aftonbladet. Oklart vad som sedan händer med fartyget.
Tillbaka till Ångbåts Bolaget Stockholm - Göteborg
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.