Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Storlule
Storlule
Storlule
Foto: Okänd. Från Bengt Westins samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1958
  Varv Gustavsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 812
  Registernr 12821
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SJTL, numera SFE 2532
  Systerfartyg Langas
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,83 meter 18,83 meter
  Största bredd 4,51 meter 4,83 meter
  Djupgående 1,35 meter 1,35 meter
  Brt/Nrt 43/36 34/10
  Maskineri 1 x Volvo Penta TMD 96 2 x Volvo Penta AQD 40A
  Effekt 185 hk, 136 kW 200 hk, 145 kW
  Toppfart 13 knop 14 knop
  Kapacitet 134 passagerare 95 passagerare
  Historik
  1958-09-22 Levererad av Gustavsson & Anderssons varvs AB som Storlule till Svenska Turistföreningen AB, Gällivare. Hemort Ritsem. Byggnadskostnad 240.000 SEK. Kör för egen maskin från Lidingö till Luleå.
  1958-09-30 Uppvisningstur i Luleå.
  1958-10-02 Landtransporten påbörjas. Transporten sker baklänges 32 mil på landsvägarna från Luleå via Råneå, Morjärv, Överkalix och Gällivare till Luleluspen.
  1958-10-04 Sjösatt i Porjus.
  1959-06-15 Premiärtur på sjön Stora Lulevattnet, traden Luspebryggan - Jaurekaska.
  1960-07-20 Grundstöter vid Ålloluokta efter roderhaveri med 50 passagerare ombord vid färd från Jaureska mot Luspebryggan. Dras loss och bogseras till Luspebryggan. Ingen person skadas vid incidenten.
  2018-11-21 Överförd till båtregistret med signal SFE 2532.
  2020-07 Såld till Tjacko AB, Jokkmokk. Fortsatt trafik på Stora Lulevattnet, traden Risem - Änonjálmme - Vájsáluokta.
Tillbaka till Svenska Turistföreningen AB
Tillbaka till Tjacko AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.