|
Owens Factori
|
 |
Engelsmannen Samuel Owen, född 1774, kom till Sverige första gången i maj 1804 för att installera fyra ångmaskiner som köpts i England av kanslirådet Abraham Niclas Edelcrantz. Han återvänder hem till England i december 1805 men kommer tillbaka till Sverige året efter och i oktober 1806 blir han verkmästare vid Bergsunds gjuteri i Stockholm. 1809 öppnar han sin egen verkstad med gjuteri på Kungsholmen. Här tillverkas bl.a. ångmaskiner, tröskverk och mudderverk. 1816 gör Owen sitt första försök med att montera en ångmaskin i en liten roslagsbåt och några år senare startar han egen passagerartrafik på Mälaren. I början är skroven byggda av andra verkstäder men senare byggs hela fartyget vid Owens Factori. Man levererar även ångmaskiner till ett flertal andra fartyg. I början av 1840-talet ökar skulderna och den 16 januari 1843 lämnar Owen in företagets konkursansökan. Maskinerna säljs till andra verkstäder och i mars 1847 övertas marken och lokalerna Kronan som senare flyttar dit Kungl. Myntet. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Fröja AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.
|
|
 |
|
|  |
|