Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Oslo X
Vera vid Nacka Strand, Nacka 2024-09-13
Vera vid Nacka Strand, Nacka 2024-09-13
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1998
  Varv Lindstøl Skips- & Båtbyggeri A/S, Risør, Norge
  Varvsnummer 310
  Registernr 17705
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 9178874
  Signal LJET, numera svensk signal SBAG
  Systerfartyg Oslo VIII, Oslo XI, Oslo XII
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 24,70 meter 24,70 meter
  Största bredd 6,00 meter 6,00 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 101/40 101/40
  Maskineri - 1 x Scania D13 Tier III
  Effekt - 400 hk, 294 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 236 passagerare 190 passagerare
  Historik
  1998-07-02 Levererad av Lindstøl Skips- & Båtbyggeri A/S som Oslo X till Oslo-Fergene AS, Lindøya, Norge. Hemort Oslo. Norsk signal LJET. Trafik i inre Oslofjorden.
  2021-11-12 Såld till Hvalersambandet AS, Skjærhalden och omdöpt till Glan. Drift och bemanning Hollungen AS, Skjærhalden. Ny hemort Fredrikstad. Chartertrafik i Hvalers skärgård.
  2023-09-20 Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm och omdöpt till Vera. Ny hemort Stockholm. Svensk signal SBAG. Ombyggd vid Kummelnäs Varv AB, Nacka. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania D13 Tier III, 400 hk, 294 kW, installeras. Nytt passagerarcertifikat för 190 passagerare.
  2024-09-04 Insatt i trafik på traden Nybroplan - Nacka Strand - Larsberg - Ropsten (linje 80) för Storstockholms lokaltrafik med avgång från Nybroplan kl.14.50.
Tillbaka till Rederi AB Ballerina
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.