Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nord
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1891
  Varv Ljunggrens Mekaniska Verkstads AB, Kristianstad
  Varvsnummer 914
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa - -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Ljunggrens ångmaskin -
  Effekt 24 hk, 17 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1891-08 Levererad av Ljunggrens Mekaniska Verkstads AB som Nord till Ångbåts AB Polcirkeln, Övertorneå. Trafik på Torne äv, traden Vitsaniemi - Matarengi - Korva.
  1891-08-09 Lämnar Kristianstad för färd mot Övertorneå. Ankomst till Haparanda den 2 september och fortsätter därefter upp på Torne älv. Vissa delar av resan sker på land. Ankomst till Vitsaniemi den 20 september.
  1892-05 Ombyggd. Förses med en salong.
  1893-03-29 Såld på offentlig auktion. Fortsatt trafik på traden Vitsaniemi - Matarengi - Korva.
  1905-05 Såld till handlare Petter Dubatschoff och kontorist Robert Hackzell, Torneå, Finland och omdöpt till Onni. Transporten till Haparanda sker genom en vådlig färd på Torne älv genom de stora forsarna Vuento, Matkakoski och Jylkäforsen.
  1906-04 Såld till Hapuoja och Lassila, Uleåborg för 16.500 FIM.
Tillbaka till Ångbåts AB Polcirkeln
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.