Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ljusne
Ljusne
Ljusne
Foto: Okänd. Från Bengt Westins samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Bengt Westin, EMA, 2008-06-15 PN
* Alla våra Ångslupar, 1994, S120
* Sveriges Inre Vattenvägar del 2, S154-155
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S152
  Byggd 1888
  Varv Ljusne Mekaniska Verkstad, Ljusne
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 16,92 meter -
  Största bredd 3,86 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Ljusne ångmaskin -
  Effekt 65 hk, 48 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1888-08 Levererad av Ljusne Mekaniska Verkstad som Ljusne till Moelfvens Trafik AB, Örnsköldsvik. Passagerartrafik på Moälven till Örnsköldsvik.
  1916 Såld till Örnsköldsviks Ångbåts AB, Örnsköldsvik.
  192? Motoriserad.
  1929 Såld till P. Pettersson, Lungön. Ombyggd till lastfartyg för sand. Trafik på Ångermanälven.
  193? Ny huvudmaskin, av fabrikat Seffle, 16 hk, 12 kW, installeras.
  19?? Överförd till Harry Pettersson, Stockholm. Trafik för Jehovas vittne i Stockholm.
  195? Såld till Sundsvall. Används vid fiskyngelutläggning.
  195? Sjunker i Indalsälven.
Tillbaka till Örnsköldsviks Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.