Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lindöfärjan 2
Elinor i Enköping 2008-05-03
Elinor i Enköping 2008-05-03
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S99
  Byggd 1961
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 512
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SEIW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 21,85 meter 23,00 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,00 meter
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bolinder 1 x Volvo Penta D45
  Effekt - 50 hk, 37 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 90 passagerare 79 passagerare
   8 personbilar 8 personbilar
  Historik
  1961 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Lindöfärjan 2 till Norrköpings stad, Norrköping. Trafik på leden Händelsö - Lindö, Norrköping i samband med att Lindökanalen byggs fram till det att Lindöbron blir klar.
  1964 Såld till Vägförvaltningen i Gävleborgs län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm och omdöpt till Färja 62/260. Insatt i trafik på leden Sundet - Hasselön, Hedesunda.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm och omdöpt till Elinor.
  2002-06-15 Sista dagen i trafik på Hasselöleden.
  2002-06 Såld till JH:s Sjöservice, Örsundsbro.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.