Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lidingö Trafik AB
Lidingö Trafik AB grundas den 29 september 1905 och 1907 startar man spårvagnstrafik mellan Islinge och Hersbyholm på Lidingö. För transporter mellan Ropsten och Islinge färjeläge köper man även två färjor. Lidingöfärjan 1 kan ta både spårvagnar och passagerare och Lidingöfärjan 2 tar endast passagerare. 1909 förlängs banan från Hersbyholm till Kyrkviken. 1 mars 1925 invigs den första bron mellan Ropsten och Lidingö. Nu förlängs banan ända in till Humlegårdsgatan och några färjor behövs inte mer. Båda färjorna säljs till Göteborgs stads hamndirektion för hamntrafik. Den norra Lidingöbanan - linje 20 - läggs ner den 12 juni 1971 eftersom den nya Lidingöbron nu är klar och spårvagnen kan ersättas av bussar. Den södra banan som öppnades 1914 finns kvar än idag.
  Kontaktuppgifter  
  Anm. Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter.
  Fartyg
  Tolfvan 1906-1911
  Lidingöfärjan 1 1907-1928
  Lidingöfärjan 2 1907-1927
Tillbaka till Rederier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.