Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmar-Flundran
Sola V i Hynboholm 2015-07-29
Sola V i Hynboholm 2015-07-29
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1951
  Varv Ivar Sjöbergs Båtvarv, Kalmar
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 6106
  Systerfartyg Kon-Tiki
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,90 meter 11,90 meter
  Största bredd 2,80 meter 2,80 meter
  Djupgående 0,65 meter 0,60 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - 1 x Volvo Penta D2
  Effekt - 55 hk, 40 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 55 passagerare 38 passagerare
  Historik
  1951 Levererad av Ivar Sjöbergs Båtvarv, Kalmar som Kalmar-Flundran till Tage Lundgren, Kalmar. Sightseeingtrafik i Kalmar.
  1954 Såld. Sightseeingtrafik i Kalmar.
  1955 Såld till Sightseeing-Boat Sjöberg & Co (Sigge Sjöberg, Ivar Nyqvist, Börje Bengtsson och Ebert Pettersson), Kalmar. Sightseeingtrafik i Kalmar.
  1958 Såld till AB Kalmar Skeppshandel (Gustav Andersson och Olle Johannisson), Kalmar. Sightseeingtrafik i Kalmar.
  1961-07-21 En explosion sker vid maskinen i mitten av båten strax efter avgång från Slottsparken med ca. 30 passagerare ombord. Skepparen och en passagerare ramlar över bord vid explosionen och ytterligare en passagerare kastar sig över bord då det brinner i kläderna. Båten, som brinner, börjar driva och flera personer bryter loss säten, för att med dem, ro in till land där brandkåren möter upp och släcker branden. Nio personer förs till sjukhus med brännskador. Sju av dem får lämna efter omplåstring medan två, en 6-årig pojke och en 16-årig flicka får stanna över natten. Orsak till olyckan anses vara felaktigt monterade bensintankar där bensinångor kommer in under båtens däck vid tankning. En gnista antände ångorna. Renoveras och åter i trafik året efter.
  1964-05-11 Såld till Kalmar kommun, Kalmar för 30.000 SEK. Uthyrd till Kalmar Turistförening, Kalmar. Sightseeingtrafik i Kalmar.
  1979-06-29 Såld till Carl Gösta Kumlin, Kalmar för 100 SEK.
  1984-08-11 Såld till Evert Ericsson, Lunedet och omdöpt till Nobella. Sightseeingtrafik på Bergslagskanalen, Karlskoga.
  1988-03-21 Såld till Berndt Jonsson, Karlskoga.
  1995 Ombyggd med sidor och tak.
  1999 Fören inglasad.
  2002 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D2, 55 hk, 40 kW, installeras.
  2009-03 Såld till Sola-Båten Rederi AB, Karlstad och omdöpt till
Sola V. Sightseeingbåtstrafik i Karlstad.
  2020-05 Såld till Karlstads Sjötrafik AB, Karlstad. En totalrenovering påbörjas.
  2023 Karlstad Sjötrafik AB byter namn till Skeppa Rederi AB, Hammarö.
Tillbaka till Berndt Jonsson
Tillbaka till Sola-Båten Rederi AB
Tillbaka till Karlstads Sjötrafik AB
Tillbaka till Skeppa Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.