Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/281
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1969
  Varv Luleå varv AB, Luleå
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,62 meter 30,62 meter
  Största bredd 6,00 meter 6,00 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bolinder-Munktell 1113 K 1 x Bolinder-Munktell 1113 K
  Effekt 41 hk, 30 kW 41 hk, 30 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 6 personbilar 6 personbilar
  Historik
  1969 Byggd vid färjebostället i Valla, Frösön, Storsjön av personal från Luleå varv AB, Luleå som Färja 62/281 för Statens Vägverk, Stockholm. Färjan består av Färja 62/172, Färja 62/179 och Färja 62/204 som svetsas samman till en färja. Insatt i trafik under sommaren på leden över Sundbackssundet, Mattmar, Storsjön. Färjan har en del problem p.g.a. att den del som tidigare var Färja 62/172 är genomrostig efter att ha gått i saltvattnet i Bohuslän.
  1972 Delas i tre delar vid Härke slip för att nattetid fraktas på tre lastbilstrailers till Gällö vid Revsundssjön där färjan åter svetsas ihop. Trafik på leden Ammer - Stavre, Jämtland.
  1982 Nedskuren och skrotad.
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.