Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/306
Karin på Skanssundsleden, Södertälje 2010-07-14
Karin på Skanssundsleden, Södertälje 2010-07-14
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1979
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 124
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SMJQ
  Systerfartyg Färja 61/305 Färja 62/315 Aspö II av Karlskrona
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 40,02 meter 40,02 meter
  Största bredd 11,72 meter 11,72 meter
  Djupgående 3,50 meter 3,50 meter
  Brt/Nrt 249/101 249/101
  Maskineri 4 x Volvo Penta TAMD 120A 2 x Scania DI13 092M IMO Tier III
  Effekt 1.080 hk, 794 kW 1.000 hk, 736 kW
  Toppfart 9 knop 9 knop
  Kapacitet 160 passagerare 160 passagerare
   32 personbilar 32 personbilar
  Historik
  1979-05-09 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/306 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Hörningsnäs - Mörkö, Skanssundet, Södertälje.
  1988 Omdöpt till Karin.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2014-04 Ombyggd vid Tevö varv AB, Vaxholm med ny styrhytt.
  2018-04 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI13 092M IMO Tier III, 1.000 hk, 736 kW, installeras vid Oskarshamnsvarvet Sweden AB, Oskarshamn. Man minskar samtidigt från fyra till två huvudmaskiner.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.