Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Eric Dahlberg
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1853
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,42 meter -
  Största bredd 3,86 meter -
  Djupgående 1,48 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 35 hk, 26 kW -
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet 145 passagerare -
  Historik
  1853-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Eric Dahlberg till Eric Dahlbergs Bolag, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Södertälje.
  1855 Uthyrd för trafik på traden Stockholm - Norrtälje.
  1857 Såld på auktion till nybildade Ekolsunds Ångfartygsbolag och omdöpt till Ekolsund. Trafik på traden Stockholm - Kalmarsand - Ekolsund.
  1862 Såld till S Dunér och omdöpt till Adèle. Trafik på traden Stockholm - Enköping.
  1863 Såld till Djurgårds Ångbåts AB, Stockholm och omdöpt till Waxholm.
  1869 Djurgårds Ångbåts AB ombildas till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1871-05 Såld till Ströms Bruk, Hälsingland och omdöpt till Gnarp. Används som bogserbåt.
  1876 Såld till Hudiksvall och omdöpt till Idog. Trafik på traden Sundsvall - Enånger - Hudiksvall.
  1876-07-15 Överförd till Ångfartygs AB Idog, Enånger. Trafik på traden Hudiksvall - Söderhamn.
  1880-05-28 Utbjuds på konkursauktion. Ingen köpare.
  1880-06-26 Utbjuds åter på konkursauktion.
Tillbaka till Ekolsunds Ångfartygsbolag
Tillbaka till Djurgårds Ångbåts AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.